Sneeuwhoogten weblog



Hoeveel werk en welke mensen zitten eigenlijk achter de voorbereidingen voor de wintersportvakantie in [LINK208287]? Bergbanen, snowpark-shapers en de lawinewaarschuwingsdienst: zij maken een wintersport in Tirol mogelijk! Tijdens een bezoek aan de Arlberger Bergbahnen wordt duidelijk wat er in de zomer allemaal moet worden geregeld om ons een zorgeloze skivakantie te kunnen bieden. “De bergbanen, dat is net als met een auto. Die wordt ook elk jaar gekeurd,” aldus Manfred Merten. Hij is hoofd techniek bij de Arlberger Bergbahnen.

Onderhoud van de liften in St. Anton



“Tijdens de zomerrevisie worden alle banen en liften door ons gecontroleerd. De richtlijnen voor de controles van de skiliften en kabelbanen worden door de kabelbaanautoriteit en door de leverancier voorgeschreven, en deze controles moeten dagelijks, maandelijks en jaarlijks worden uitgevoerd. De controles vinden mechanisch plaats: aandrijving, rotatie, instap, de kabel, de rollen en steunen worden gecontroleerd”, vertelt de medewerker die al jaren in dit vak werkzaam is. Doorslaggevend voor de controles zijn ook de bedrijfsuren van de kabelbaan. In St. Anton am Arlberg hoort de nieuwe Galzigbahn met het reusachtige wiel bij het dalstation tot de kabelbanen die het meeste onderhoud vergen.

[LINK208286]

Vans Penken Park in Mayhofen

Hier staat de formule 37-38-38 voor de hellingshoek van drie achter elkaar geplaatste kickers – de internationaal bekende 3er Pro Line. Hier, in Mayrhofen, trainen ’s werelds beste freestylers, zoals Jamie Nicholls. De parkontwerpers werken met een team van de bergbanen samen. Ze bedenken al in de zomer nieuwe lines en kopen nieuwe, TÜV-gecertificeerde obstacles (hindernissen). Een dergelijke obstacle weegt ongeveer 600 kilo. Drie personen bouwen het in anderhalf uur op. 9 pisteapparaten en 11 sneeuwkanonnen garanderen een perfecte seizoensstart in het Vans Penken Park.

Lawinewaarschuwingsdienst Tirol



“Vanuit de helikopter kunnen wij binnen de kortste keren een indruk van de situatie in een zeer groot gebied krijgen”, aldus Rudi Mair, sinds 1999 hoofd van de “Tiroler Lawinenwarndienst”. En deze indruk heeft de glacioloog en meteoroloog net zo nodig als zijn twee collega’s. Want hier in het terrein, veraf van de beveiligde pistes gaat onder de sneeuwlaag een groot gevaar schuil. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de temperatuur kunnen binnen korte tijd lagen ontstaan waarop de bovenliggende sneeuwlaag niet meer hecht. Als dat gebeurt, ontstaan lawines die binnen een fractie van een seconde een besneeuwde berghelling kunnen bedelven. Ondanks dit gevaar, is [LINK208287] erin geslaagd het aantal dodelijke slachtoffers als gevolg van lawines in de afgelopen jaren op een constant laag niveau te houden - hoewel het aantal wintersporters sinds de jaren 90 bijna is vertienvoudigd.

[LINK208288]

Gerelateerde artikelen

Reageren op dit artikel