Sneeuwhoogten weblog



Op wintersport gaan met de auto heeft veel voordelen, maar brengt ook risico's met zich mee. Onderweg kunnen de weersomstandigheden bar zijn en daarom is het - meer misschien dan in Nederland - belangrijk dat een bestuurder kennis heeft van wat de autoverzekering dekt én wat de regels zijn in het buitenland rond de winterperiode. Gelden er in het buitenland bijvoorbeeld speciale regels in verband met het winterweer en krijgt een bestuurder dan nog wel een vergoeding bij schade, als deze zich niet aan die regels heeft gehouden?

Invloed vergoeding

Wat voor vergoeding er in het buitenland wordt gegeven bij schade, hangt af van een aantal factoren. In de eerste plaats dient er een verschil te worden gemaakt tussen een Nederlander die in het buitenland als inwoner staat ingeschreven en een Nederlander die in eigen land woont. Bij een verhuizing naar het buitenland moet de auto worden verzekerd in het land van inwonen. Als het slechts gaat om een tijdelijke reis naar het buitenland, dan hangt de dekking af van het soort autoverzekering dat is afgesloten in Nederland. Zo geldt in het buitenland dan ook gewoon dat er met een WA-verzekering alleen schade die een bestuurder toebrengt aan anderen wordt vergoed. Bij een uitgebreidere verzekering als de WA+, beperkt casco of volledig casco, komen ruitschade of schade aan de eigen auto wel voor vergoeding in aanmerking. Op diverse vergelijkingswebsites is eenvoudig om aan autoverzekering berekenen te doen. Daarmee wordt al een indicatie gegeven van de meest aansluitende autoverzekering, gebaseerd op het bouwjaar van de auto. Voor een nieuwe auto geldt vaak dat een allriskverzekering de meest verstandige keuze is. Stel dat er sprake is van een allriskverzekering, dan ontvangt de eigenaar in deze landen bij schade niet alleen een vergoeding voor de schade toegebracht aan anderen, maar ook een vergoeding voor schade aan de eigen auto.

Winterbanden verplicht?

In Nederland is het voorlopig nog niet verplicht om winterbanden onder de auto te plaatsen. In het buitenland gelden er echter andere regels. In Duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om de auto aan te passen aan het winterweer. Als een auto met zomerbanden bij een ongeval betrokken raakt, kan de automobilist (gedeeltelijk) aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Krachtens de Duitse rechtspraak, is een automobilist die geen winterbanden heeft nalatig. In Oostenrijk is het verplicht om tussen 1 november en 15 april winterbanden onder de auto te hebben. Zonder winterbanden riskeert een bestuurder een boete van maximaal 5.000 euro. In Zwitserland zijn winterbanden niet verplicht. Mocht de auto echter betrokken raken bij een ongeval, dan wordt het gebruik van zomerbanden wel in de beoordeling van de schade meegenomen. Het kan zijn dat de automobilist een hogere schadevergoeding moet betalen aan de tegenpartij, of zelf minder vergoed krijgt. In sommige delen van Frankrijk en Italië (vooral in de bergen) zijn winterbanden ook verplicht. Waar dit is, wordt aangegeven op borden. In Luxemburg en België zijn winterbanden niet verplicht, maar wel raadzaam in de Ardennen. Gezien bovenstaande verschillen, is het verstandig om hoe dan ook winterbanden onder de auto te plaatsen bij vertrek naar het buitenland in de koudere periodes van het jaar.

Groene kaart

Na het afsluiten van een autoverzekering, ontvangt de eigenaar van de auto een groene kaart. Deze groene kaart is het bewijs dat de auto verzekerd is. Hierop staat aangegeven in welke landen de autoverzekering geldig is. Sinds 1972 is de groene kaart in Europa niet meer verplicht. Het is dus niet noodzakelijk om de groene kaart in het bezit te hebben binnen de Europese Unie. Toch is het handig om de groene kaart in de buurt te hebben. Op de kaart staan namelijk de verzekeringsgegevens en relevante contactgegevens zeer beknopt en duidelijk weergegeven.

Aanvullende autoverzekering voor het buitenland

Bij sommige verzekeraars is het mogelijk om een aanvullende autoverzekering af te sluiten. In deze aanvullende verzekering is het mogelijk om schade te vergoeden die niet onder de basisdekkingen valt. Te denken valt hierbij aan een pechhulpservice, vervangend vervoer als de reparatie niet meteen op de plaats kan worden gedaan, extra verblijfskosten als de reparatie langer duurt, of repatriëringskosten van de inzittenden en/of het voertuig. Met een aanvullende verzekering is er dus nog net iets meer zekerheid in het buitenland. Vooral tijdens een wintersport of een lange rit met de auto naar het buitenland is dit verstandig. Pech in het buitenland is al stressvol genoeg, handige hulp en vergoeding daarbij verlicht dat een beetje.

Bereken hier jouw autoverzekering bij Pricewise >

Gerelateerde artikelen

Reageren op dit artikel